Blog

Motivatie: een factor die niet noodzakelijk is voor succes!

Motivatie: een factor die niet noodzakelijk is voor succes!

Op social media wordt je ermee doodgegooid: Motivation & Inspiration. Iedere Fitguy of Fitgirl wil anderen motiveren met hun gezonde leefstijl. Zelfs coaches geven aan hun cliënten te willen motiveren. Maar wat is motivatie precies en wat is er mis mee?

Wat is motivatie?

‘Motivatie is de bereidheid tot het verrichten van een bepaalde gedrag’.

Motivatie valt  onder te verdelen in twee verschillende vormen, namelijk:

  • Intrinsieke motivatie: de beweegreden om iets te doen komt van binnenuit, omdat je het wil en leuk vindt.
  • Extrinsieke motivatie: de beweegreden om iets te doen komt van buitenaf. Je gaat bijvoorbeeld naar de sportschool omdat je coach wil dat je gaat of alleen omdat je het beoogde resultaat wilt behalen.

Merk je het verschil al? In welk van de twee gevallen denk jij dat je voor een langere periode naar de sportschool zult blijven gaan?

Motivatie zegt iets over de bereidheid tot verandering, niet over het ondernemen van daadwerkelijke actie.  Het is een vrij onbetrouwbaar fundament tot succes. Je motivatie om een fit lichaam te creëeren is er altijd, maar je voelt het niet altijd en handelt er zeker niet altijd naar.

Motivatie komt en het gaat. Totdat je routines en gewoontes hebt ontwikkeld, zul je moeten terugvallen op je wilskracht om niet te verzaken in tijden dat motivatie ver te zoeken is. En meen je nou echt dat de gekopieërde quotes onder de foto van die coach of influencer je gaan redden tijdens deze momenten?

Nou nee.

Maar hoe zorg je nou dat je zoveel mogelijk gemotiveerd blijft én op het juiste pad blijft wanneer dat motivatievlammetje gedoofd is?

  1. Maak je doel duidelijk en meetbaar. Schrijf je plan zo gedetaillieerd mogelijk uit.
  2. Schrijf dagelijks je doelen en geplande acties op. Noteer hierbij ook waarom je ze doet!
  3. Accepteer de ‘suck’: je gaat momenten hebben die gewoon klote zijn. Geen enkel groot doel komt zonder slag of stoot. Echter wanneer de hele weg naar je doel toe met weerstand verloopt, is het misschien handig om je doel te herformuleren.
  4. Reflecteer. Reflecteer. Reflecteer. Wanneer jij de behoefte hebt om constant gemotiveerd te zijn, vink dan je to do’s af ’s avonds! Heb je je aan je dieet gehouden? Check! Ben je naar de gym geweest? Check! Heb jij je stappendoel gehaald? Check! Geef jezelf het cadeau van tevredenheid aan het einde van de dag!

Wanneer je deze blog opvolgt is het nog maar een kwestie van tijd totdat het gezonde leefpatroon een gewoonte wordt. Vanaf dat punt gaat alles langzaam vanzelf en is wilskracht steeds minder nodig om je doelen te bereiken! Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to top