Meer dan calorieën en macro's tellen om je doelen te bereiken?

Meer dan calorieën en macro’s tellen om je doelen te bereiken?

Draait het dan echt alleen om de calorieën?

If it fits your macros

Artikel calorieënIn de hedendaagse fitnessindustrie is IIFYM (If it fits your macros)  een bekende manier van diëten. De volgers van deze leefstijl stellen dat je maximaal resultaat kan behalen wanneer je dagelijks een caloriedoel en macronutriëntendoel (eiwitten, koolhydraten en vetten) behaald. Verder hoeft er niet gekeken te worden naar welke producten er gekozen worden.

Zoals in de bovenstaande afbeelding duidelijk wordt, vormen calorieën de basis van je voedingspatroon. Wanneer je meer calorieën eet dan je verbrandt, kom je aan en in de omgedraaide situatie val je af. Hoe ‘gezond’ je ook eet, je kan altijd aankomen als je  te veel van iets eet.

Vervolgens zijn macronutriënten van belang. Waar calorieën bepalen of je wel of niet aankomt, kunnen macronutriënten invloed hebben op je prestaties en lichaamssamenstelling. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat wanneer je aan krachttraining doet en je eiwitdoel per dag haalt, je in een calorie-overschot niet alleen vet, maar ook spiermassa aankomt. Zo kan een structureel te lage vetinname ervoor zorgen dat bepaalde hormonen, zoals testosteron, daalt waardoor je juist in potentie minder spiermassa wint. Koolhydraten kunnen op er dan weer voor zorgen dat je beter kan presteren bij inspanningen op hogere intensiteit.  Ten slotte is alcohol de laatste macronutriënt. Deze voegt niets toe op het gebied van fitness en gezondheid en zal in dit artikel buiten beschouwing gelaten worden.

Draait het dan echt alleen om je caloriedoel én je macronutriënten?

Ik kan je alvast verklappen dat het antwoord hierop nee is. Ondanks dat het grootste deel van je prestaties hierdoor bepaald worden, kun je niet je bakje rijst met kip uit het raam gooien en naar de Mac rennen.  Oog hebben voor je dieetkwaliteit heeft heel wat voordelen die jouw prestaties kunnen verbeteren maar ook je leefstijl een stuk makkelijker kunnen maken!

Wanneer je het maximale uit jezelf wil halen, is het hebben van een gezond lichaam een must. Dit wil zeggen dat je ook let op wat je eet, niet alleen op hoeveelheden. Door het eten van voldoende groente en fruit, vlees, vis, peulvruchten, noten en zaden kun je stellen dat je al veel van je vitamines en mineralen binnenkrijgt. Deze laatstgenoemde voedingsstoffen zorgen voor een optimaal werkend lichaam, iets wat dus zeker van belang is als jij op de details let!

Daarnaast zorgt het eten van voldoende groente en fruit ervoor dat jij voldoende vezels consumeert. Dit zorgt niet alleen  voor een gezonde darmwerking en bloedlipidewaarden, maar ook voor een hoger verzadiging! Vaak heeft een maaltijd die we tegenwoordig als gezond zien veel meer volume dan een junkfood maaltijd met dezelfde calorieën. Dus doe die knorrende maag een plezier en eet volwaardige producten!

‘Verbrand meer vet door hoogwaardige producten te consumeren’.

Door het eten van hoogwaardige onbewerkte producten kun je ervoor zorgen dat je meer afvalt. Hoe dan? Wanneer een maaltijd van bijvoorbeeld 500 calorieën geconsumeerd wordt, is een deel van de energie nodig om de maaltijd te verwerken. Dit wordt ook wel TEF (thermic effect of food genoemd) Dit valt gemiddeld tussen de 10 en 25%. Dat wil dus zeggen dat je op een caloriedoel van 2500 kcal je lichaam tussen de 250 en 625 kcal nodig heeft voor het verwerken van de voeding. Dit is een groot deel afhankelijk van je dieetkwaliteit. Wanneer je dus je McDonalds dieet veranderd voor een gevarieerd onbewerkt voedingspatroon, kan je afvallen zonder calorieën in te leveren!

Is junkfood dan echt een no-go binnen deze levensstijl?

Zoals er met veel dingen gesteld wordt: ‘geniet, maar met mate’. De 80/20 regel is een richtlijn die stelt dat wanneer jij 80% van je voeding uit volwaardige producten haalt, je best 20% van je voeding kunt halen uit dingen die je écht lekker vindt. Hoe hoger je caloriedoel is, hoe makkelijker jij een junkmaaltijd kan implementeren in je leefstijl. Wanneer je echter in een voorbereiding zit voor bijvoorbeeld een photoshoot, is het niet handig om 2 snickers te eten en hierdoor de rest van de dag vergaat van de honger omdat er gewoonweg niet meer voedsel binnen je caloriebudget past.

‘Ontwikkel een leefstijl die op lange termijn vol te houden is, met goede producten die je lekker vindt, genoeg variatie en wees flexibel met het nemen van ‘junkfood’. Maar vooral: geniet van de weg naar je goals!’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to top